torsdag den 7. november 2013

Velkommen

Dette er min nye blog.

Den primære grund til at jeg har oprettet denne blog er at jeg i en lidt længere periode har overvejet at blive aktiv i politik, og derfor har brug for et sted at samle mine tanker og ideer. Et sted hvor de både kan få mulighed for at blive lidt mere konkrete, og samtidig kan blive lidt udfordret af andre. Smartere mennesker end mig siger at for så få en god ide skal man først smide ni dårlige ideer væk, og får at få en virkelig genial ide, skal der gerne være gået hundrede gode ideer forbi først. Kort sagt, for at lave noget der virker, så er det nødvendigt at lave nogle ting der heller ikke virker.

Jeg er meget åben overfor diskussion af hvad jeg skriver, så længe man husker at diskussioner handler om at søge forståelse for egne og andres synspunkter. Målet er at blive klogere på tingene, og derigennem muligvis ændre sit syn på tingene. Dette er meget forskelligt fra politisk debat, hvor parterne søger at sælge deres synspunkt bedst mens de samtidigt prøver at nedgøre eller afvise andres synspunkter. En god tommelfingerregel er at når man er uenig med et fremført synspunkt, så skal man starte med at antage at personen er nogenlunde fornuftig og har dannet sig sin holdning på et informeret grundlag, så spørg ind til hvorfor de har dannet sig den holdning. Det er helt i orden at være uenige om tingene, så længe man forstår hvorfor man er uenige i stedet for at antage at de andre bare er lallende idioter og skal behandles dersom. Vi er selvfølgelig alle mennesker og der kan ske svipsere, også for mig, så hvis nogen af os går over stregen for ordentlig tone og diskussion, så sig fra! Det er enormt svært at gennemskue intentionen bag andre folks ord og der er stor forskel på hvor dygtige folk er på skrift.

Anekdote: For et par måneder siden prøvede jeg at sælge en ide til nogle venner, de fleste var positive, men en af dem gav et svar som kunne koges ned til: "4 grunde til at det her er dumt". Jeg var umiddelbart lidt ærgelig, ideen virkede kun hvis alle var med på den og han virkede absolut ikke stemt på det. Jeg havde egentlig forventet at han var helt med på den, men det han skrev var helt klart en afvisning. Efter at have tygget lidt på den valgte jeg at ringe til ham, kunne jo være at jeg havde fået formuleret et eller andet på en uheldig måde i det oprindelige oplæg som han stejlede over. Det første han siger da han tager røret er hvor meget han er for ideen, og jeg er straks meget forvirret. Han havde jo lige siddet og brokket sig voldsomt over den. Efter 2 minutters snak var det tydeligt at hans respons var ment som "jeg er med, vi skal bare passe på at vi ikke falder i nogen af de her huller", det var bare ikke helt det der var skrevet.

Anekdote (igen): Engang i foråret blev jeg kontaktet af nogle folk der ville deltage i et rollespilsprojekt jeg var med til at stable på benene i sommeren 2013. De havde en god ide og for at den kunne føres ud i livet ville de gerne lige have vores accept, herunder eventuelle tilpasninger der skulle til for at det hele nu passede ind. Nu var det så belejligt at der allerede var nogle andre der var kommet på næsten den samme ide og at der var rigeligt plads til dem begge. Så jeg skrev gladeligt en besked tilbage med at det var der allerede styr på, otte timer senere får jeg at vide at de er meget skuffede over at jeg sådan skød deres ide ned, uden mulighed for at gøre noget anderledes. Jeg havde glemt at skrive den allerførste linie "Det er en skide god ide, den kører i bare på med". Så i stedet for at give en status på hvordan de slet ikke behøvede at ændre noget ved deres ide, så blev det læst som at der på ingen måde var noget de kunne ændre ved deres ide for at få den godtaget.


Så husk, nogen gange får man rykket rundt på dele af teksten, og så får det en helt anden mening end hvad man havde i sinde.

En af de ting jeg håber på at få opbygget med denne blog er også et ide-katalog, altså forskellige ideer til ting man kunne gøre anderledes, på den ene eller anden måde, for at Danmark blev et bedre sted at være. Der er selvfølgelig en masse ting man kan gøre hvis træerne vokser ind i himmelen, og derfor er det relevant at nævne at jeg primært går efter ideer der er udgiftsneutrale eller tæt på. Så de fleste "flere penge til"-ideer er ikke så interessante for mig at beskæftige mig med. Som Douglas Adams formulerede det (meget frit oversat fra hukommelsen): "De fleste mennesker på jorden var ulykkelige, og for at prøve at fikse det flyttede de en masse penge omkring. Det hjalp ikke rigtigt, og det er jo forståeligt nok, for det var jo ikke pengene der var ulykkelige". Politik handler til dels om hvordan vi indretter vores samfund og til dels om hvordan vi fordeler skattemidlerne mellem forskellige kasser. Når først man er gået ned i kassetænkningen så er det oftest svært at gå tilbage og tænke på samfundet som helhed, så det vil jeg gerne undgå at blive fanget i for tidligt. Planen er at de dele af ide-kataloget der overlever konfrontationen med dagslys og den virkelige verden, bliver samlet sammen, eventuelt omskrevet baseret på folks værdifulde feedback og udgivet bogformat, dette har jeg dog endnu ingen deadline for. Første skridt er jo at få nogle ideer på bordet.

Ide-listen

Indtil videre har jeg noteret mig følgende ideer som jeg løbende vil beskrive nærmere, de er noteret i den rækkefølge jeg kom i tanke om dem da jeg skrev listen.
  1. Reformer Offentlige ydelser efter 3:2 princippet.
  2. Nedlæg Dr-licens, men behold Danmarks Radio.
  3. Liberaliser hjemmeplejen.
  4. Ryd op i forældre-tilskud til enlige forældre.
  5. Ryd op i energi-afgifterne, så de bliver strømlinet i forhold til hensigter i stedet for provenu.
  6. Legaliser Hash.
  7. Gør det muligt at betale kirkeskat til andre religiøse samfund.
  8. Nedtoning af "beskæftigelses-indsatsen".
  9. Opret elite-erhvervsskoler.
  10. Ramme-lovgivning tilbage på folkeskolen.
  11. Afskaffelse af automatisk overvågning af internettet.
  12. Skulder-cams til politiet.
  13. Adskillelse af bankernes aktiviteter i forhold til nytte/spekulering.
  14. Kræve at investeringspapirer kun kan afhændes efter 1 dag eller uges ejerskab.
  15. Gøre det gratis at krydse Storebælt.
  16. Integration frem for Immigration.
  17. Arbejdsdeling

Folk er mere end velkomne til at komme med forslag til ting der bør høre på listen, eller bare ytre en præference for at få prioritet en af ideerne.

Jeg forventer at komme med forskellige holdnings-indlæg med jævne mellem, som ikke nødvendigvis indeholder nogle konkrete ideer, men bare er der for at få hittet rede på mine andre tanker omkring tingene og eventuelt få styr på hvad andre folk tænker om de samme ting.

Det er mere eller mindre hvad jeg havde at skrive i dette første indlæg, jeg håber I finder jer godt til rette. Jeg har ikke nogen fast kalender for hvornår jeg skriver på min blog endnu, men håber at jeg kan finde tiden til at opdatere fast 2-3 gange om ugen, men mellem arbejde, familien, det sociale og min hobby, så kan det godt vise sig at blive en udfordring. Er sikker på at julesæsonen heller ikke hjælper på det.

P.s. jeg har endnu ikke helt styr på om opsætningen er korrekt i forhold til kommentarer m.m. så hvis der er noget der giver knuder så fang mig på facebook eller smid mig en mail.

-Tommy

Ingen kommentarer: