søndag den 10. november 2013

Hvorfor DR-licens skal nedlægges, men DR selv bevares uændret

Her kommer så næste indlæg i mit ide-katalog, så vidt jeg kan lure på folk, så er I positivt stemt derude, selvom der endnu mangler at komme gang i kommentarsporet herinde. Jeg fortsætter dog ufortrødent med et lidt nemmere emne i denne omgang.

Nedlæg DR-Licens

Der er ret mange der gerne vil afskaffe licensen, desværre, i mine øjne, for de lidt forkerte årsager. De fleste der ønsker licensen afskaffet mener at de får for lidt for pengene eller bare at de aldrig ser, lytter til eller læser ting som Danmarks Radio producerer og derfor er det kun fair at de slipper for at betale licens. Jeg kan sagtens se logikken i argumentet, det er bare den forkerte diskussion at tage i min optik. I Italien og til dels i U.S.A. har vi set hvad der sker når der pressen i stedet for at være fri er underlagt ejerskab af magteliten. Korruption og magtmisbrug bliver skjult, politiske modstandere hængt ud og den offentlige debat forstummer, kort sagt, demokratiet har meget trænge kår.

Selv i Danmark har er der eksempler på at bl.a. TV2 har "mistet" inkriminerende optagelser af VKO-regeringen, hvilket er pænt problematisk. Jeg mener at det er bydende nødvendigt at vi stadig har Danmarks Radio som en offentlig institution, som et uafhængigt medie der hverken kan købes eller tvinges til at tie stille når der er brug for at blive kæftet op. Derfor er det også vigtigt at den direkte politiske indflydelse som de seneste par regeringer har fået indført i Danmarks Radio bliver demonteret igen. Man snakker om at pressen skal være den fjerde statsmagt der sikrer at de tre andre holder stien ren, og i den sammenhæng skal Danmarks Radio være den sidste bagstopper på den front. Det er min opfattelse at vi har en rimelig stærk og kritisk presse i dagens Danmark, de er dog altid presset af svindende oplag og en større del af dem er samlet i store mediehuse. For en lille nation som Danmark kan det være kritisk hvis en stor medie-koncern skiftede hænder til nogen med en aktiv (og tvivlsom) politisk agenda, og der ville jeg være glad for at jeg i det mindste kunne høre på DR at den og den avis er blevet overtaget.

Det var så mit argument for hvorfor vi skal beholde Danmarks Radio, selvom de for min skyld godt må spare lidt på krudtet i underholdnings-segmentet og i stedet fokusere på folkeoplysning og dybdegående journalistik. Vi kan så gå videre til at snakke om hvorfor licensen bør afskaffes.

Hjemmets ukrænkelighed

Dette er nok den absolut vigtigste grund. Det kan uacceptabelt at vi har nogle folk hvis job det er at forsøge at kigge ind af vinduerne hos tilfældige danskere og på anden måde overvåge os som befolkning. Hjemmet er ukrænkeligt og derfor bør vi også indrette vores samfund således at det aldrig er nødvendigt at spionere på folk. Det er på ingen måde i orden at de dukker op på folks bopæl og begynder at stille dem spørgsmål omkring deres privatliv. Dette gælder i øvrigt også for andre dele af den offentlige administration, men det vil jeg komme tilbage til på et senere tidspunkt.

Spild af ressourcer

Licens er bøvlet, man skal huske at tilmelde sig når man flytter hjemmefra, den skal opdateres når man flytter og det er generelt en masse administration som er fuldstændigt overflødigt når medielicensen gør at næsten alle indbyggere i Danmark skal betale licens. Før de ændrede tv-licensen til at være en medie-licens var jeg selv kun tilmeldt radio-licens, fordi jeg stort set aldrig ser TV. Mens jeg kun var tilmeldt radiolicens fik jeg 2-3 gange om året breve fra DR-licens der informerede mig om at hvis jeg havde et tv, så skulle jeg også betale tv-licens. Meget flinkt af dem at oplyse mig om dette, men også et totalt spild af ressourcer. Når vi nu har besluttet at vi gerne vil have Danmarks Radio og at vi alle skal betale for at de leverer varen, så er det virkeligt fjollet at vi bruger offentlige midler på at inddrive de penge på en så ineffektiv måde.

Social skævhed

Licens er en meget underlig størrelse, fordi det er baseret pr. husstand, det betyder at enlige betaler det samme i licens som store familier. Det er min umiddelbare opfattelse at det oftest er tidligt og sidst i ens voksne liv hvor ens økonomi både er svagest og chancen for at man bor alene er størst. Det betyder at licens, rammer hårdest på dem der er dårligst stillet til at håndtere det, nemlig studerende og pensionister. Indenfor beskatning er der normalt 3 forskellige modeller man snakker om.
  • Flad beskatning, hvor alle betaler det samme uanset hvor meget de måtte tjene eller andre faktorer.
  • Procentuel beskatning, hvor alle betaler den samme andel af det de tjener. Tjener du mere betaler du også mere i skat, men alle betaler den samme andel af deres indtægt. Det klassiske historiske eksempel er kirkeskatten, kaldet tiende, som sjovt nok handlede om at 10% af alt du tjente skulle tilgå kirken.
  • Progressiv beskatning, hvor skattesatsen stiger efterhånden som du tjener flere penge. Det er den model vi har i Danmark, hvor din skatteprocent stiger alt efter hvor meget du tjener.

Licens er et tilfælde af flad beskatning, men det er faktisk en lille tand værre, fordi den netop er pr. husstand, i stedet for pr. person som beskrevet ovenfor.

Forslaget

Mit forslag er egentlig at vi fyrer hele DR-Licens afdeling og i stedet opkræver den samme mængde penge over skatten. I praksis ville jeg gøre det ved at sænke alle folks personfradag med det nødvendige beløb, højst sandsynligt noget i retning af 100-150 kr om måneden. Slut med ekstrastrafning af studerende, enlige mødre og pensionister, slut med licensmænd der kigger ind af vinduet og slut med en masse overflødigt bureaukrati for alle involverede. Vi slipper også for at blive indberettet til DR-licens hver gang vi køber et tv eller en mobiltelefon. Enlige slipper lidt billigere, familier kommer til at betale en smule mere, alles liv bliver lidt simplere og vi får nedlagt en aktivitet indenfor det offentlige som absolut ingen værdi tilføjer til samfundet, så hvad har vi at tabe?

-----

Så er andet indlæg klar til diskussion, jeg vil også meget gerne høre fra folk hvis der er nogen af emnerne på Ide-listen som i gerne vil have at jeg skriver om først.

4 kommentarer:

Anne-Marie Tange-Pagaard sagde ...

Enig. Jeg synes også vi bør beholde DR, men er helt enig i, at man lige så godt kunne opkræve pengene over skatten. Det giver ingen mening at folk med lav indtægt skal betale det samme som folk med høj indtægt.

Du får min stemme :-)

Tommy Schouw sagde ...

Lige som forslaget er udformet her, vil det faktisk stadig være en flad beskatning, d.v.s. at folk betaler det samme uanset indtægt (med mindre de tjener mindre end deres personfradag, og det er vidst kun folk under 18 år der falder i den gruppe).

I første omgang er jeg mest opsat på at få stoppet hele cirkusset på en fornuftig og nem måde. Som det er lige nu, betaler de svageste MERE end de stærkeste, så hvis vi bare kan få skiftet det over så alle betaler det samme, så vil det være et skridt i den rigtige retning.

Der er mange ting jeg gerne vil kunne lave om, men ved at fastholde forslaget som en simpel flad beskatning vil det være meget nemmere at få forslaget gennemført, også blandt de folk som normalt er imod at beskatte folk hårdere fordi de tjener flere penge.

Unknown sagde ...

DR bidrager fint til nyhedsdækning, og jeg er generelt enig i dine synspunkter om at vi skal have stoppet licens cirkuset. Men synes som udgangspunkt at en flad beskatning som du foreslår med sænkning af personfradraget er en forkert måde at omstrukturere på, da det jo ikke rigtig ændrer på at det for den studerende eller pensionisten stadig løber op i et stort årligt beløb. Procentuel eller progressiv beskatning er langt mere fair.

Tommy Schouw sagde ...

Martin, jeg er egentlig enig med dig, licens har bare altid været en flad beskatning og jeg kunne frygte at hvis man ønsker også at ændre det, så løber tanken om en hurtig afskaffelse af noget fjollet bureaukrati lidt ud i sandet.

Hvis vi til at starte med ændrede beskatningen så det i det mindste blev en fair flad beskatning ville studerende og pensionister nok skulle betale 6-1000 kr mindre om året, og det er jo alligevel en god start.